مراحل تولید فرش ماشینی

در این وبلاگ به صورت تخصصی در مورد مراحل تولید فرش ماشینی کاشان مطالب منتشر می شود

مراحل تولید فرش ماشینی

در این وبلاگ به صورت تخصصی در مورد مراحل تولید فرش ماشینی کاشان مطالب منتشر می شود

مراحل تولید فرش ماشینی در کاشان دارای سلسله مراتب صنعتی است که به صورت یک چرخ دنده به یکدیگر متصل شده اند تا بتوانند فرش را با بالاترین کیفیت طرح و نقشه تولید کنند.

  • ۰
  • ۰

نخ اکریلیک چیست و چگونه تولید می شود؟

همانطور که می دانید نخ اکریلیک از الیاف مصنوعی تولید می شود و از پرمصرف ترین نخ ها در صنایع نساجی به شمار می رود و جایگزین خوبی برای سایر نخ ها است. به علت مقاومت حرارتی ،خاصیت برگشت پذیری و انعطاف، پرز کم و عمر طولانی در بین صنایع نساجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرش های ماشینی موجود در بازار فرش از نخ های گوناگونی تهیه می شوند.

 این نخ ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

الیاف طبیعی فرش

این نوع از الیاف ها بهترین نوع نخ در فرش هستند و بیشتر در فرش های دستباف از الیاف طبیعی استفاده می شوند . 

نخ های طبیعی فرش نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند. الیاف گیاهی مانند پنبه، جوت و الیاف حیوانی مثل پشم و ابریشم.

الیاف مصنوعی فرش

این نخ ها طبیعی نیستند و توسط مواد نفتی و به دست انسان ساخته می شوند . الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش ها عبارتند از نخ اکریلیک ، نخ نایلون ، نخ پلی استر ، نخ پلی گروپلین . ناگفته نماند ویسکوز هم نوعی نخ مصنوعی و از نوع بازیافتی است و دارای کیفیت چندان خوبی نیست .

مزایا و معایب نخ اکریلیک

مضر بودن و ایجاد حساسیت های آلرژیک و سرطانی بودن الیاف فرش سجاده ای اکریلیک همیشه موضوعی پر از بحث برای پزشکان و متخصصان صنعت نخ و نساجی بوده است. برخی معتقدند که مطرح کردن احتمال سرطان زا بودن اکریلیک در دنیای امروز که بسیاری از افراد از ظروف ساخته شده از مواد و مشتقات نفتی استفاده می کنند و بر روی فرش های اکریلیک زندگی می کنند امری بی اساس است.  اما در مقابل عده ای اعتقاد دارند باید به شدت با فرش های اکریلیک مبارزه کرد چرا که برای بدن مضر است.

برخی نخ اکریلیک را به عنوان عاملی برای بروز حساسیت ها اعلام کرده اند. علائم وجود حساسیت به فرش عبارتند از سردردهای مزمن، خارش پوستی،سوزش چشم و گلو و… .

در صنعت نساجی شاهد پیشرفت فناوری و تولید نخ های نانو، نخ های اکریلیک هیت ست شده، گرما دیده و ضد حساسیت هستیم. اکریلیک به خوبی رنگ پذیر است، قابل شست‌و‌شو است و به طور کلی خاصیت ضد حساسیتی دارد. شما می توانید کاربرد نهایی آن را در سجاده فرش، جوراب، دستکش، روسری، ژاکت، پارچه تزئینی منزل و سایبان (چادر) ببینید. از مهمترین فوائد نخ اکریلیک HitSet است.

ازجمله مزایای نخ اکریلیک می توان به عدم ایجاد حساسیت فرش سجاده ای برای نوزادان و افراد مسن و کاهش پرز نخ و تثبیت رنگ سجاده فرش ها، احساس نرمی و لطافت بیشتر زیر دست در فرش سجاده ای و بالک بیشتر(پفکی شدن نخ) و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش سجاده ای اشاره کرد.

فرش پلی استر یا اکریلیک کدام یک بهتر است؟

فرش های اکریلیک به دلیل خصوصیاتشان نسبت به سایر الیاف فرش ( پلی استر ، پلی پروپلین ، بی سی اف ) با کیفیت هستند و بالاترین درجه کیفی فرش ( فرش درجه یک ) را از آن خود کرده اند. با توجه به اطلاعات ذکر شده در این مطلب بهترین و مرغوب ترین فرش ماشینی در بازار، فرش هایی هستند که از اکریلیک بافته شده باشند. 

  • ۹۸/۱۰/۲۴
  • digifarsh digifarsh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی